Zo zorg je voor succesvolle blogs

Een website waarop weinig activiteit te bespeuren is, is een website waar mensen zo weer vertrokken zijn. Meer dan ooit is het belangrijk om via een website te communiceren met (potentiële klanten). Als bedrijf wil je graag dat mensen je website bezoeken. Ze moeten het eenvoudig kunnen vinden, maar tegelijkertijd ook zo lang mogelijk blijven. Het is een erg logische ontwikkeling waarom steeds meer bedrijven kiezen voor het bloggen. Het klinkt alleen echt makkelijker gezegd dan gedaan, want schrijven is een kunst op zich.

Blogs schrijven voor Google

Er zijn genoeg professionals die stellen dat blogs voornamelijk voor Google zijn bedoeld. Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens. Het is zeer zeker het geval dat meer activiteit ervoor zorgt dat een site hoger gerankt wordt / blijft, maar uiteindelijk wil je de klant ermee bereiken. Niemand heeft een site die alleen gemaakt is voor Google. Je hebt immers niks aan duizenden bezoekers per week die na 2 seconden uit desinteresse je site hebben verlaten. Je wilt de klant het liefst overtuigen om te kiezen voor jouw dienst of product zonder daar een enorm commerciële tekst van te maken. Dat komt namelijk nep over en irriteert de lezer.

Zo zorg je dat lezers snel afhaken

Hoe vaak krijg je een tekst onder uw neus waarbij je gelijk na het lezen van de eerste regels al afhaakt? Mij gebeurt dit erg vaak. Ik ga met een soort helicopterview de tekst door, nog voordat ik begin met lezen. Vind ik het lettertype al storend? Dan ben ik al weg. Bestaat de hele blog uit een lap aaneengesloten tekst? Is er geen duidelijke lijn in het verhaal? Een blog met een rommelige opzet, daar wordt de lezer onrustig van. Er zijn maar weinig mensen die alsnog de volledige tekst gaan lezen. Overzicht is belangrijk, dat creëert namelijk rust. Men moet in één keer kunnen zien waar de tekst over gaat. O ja, persoonlijk ben ik ook allergisch voor grammaticafouten. Ik krijg er echt kromme tenen van. (Tref je in deze blog zo’n fout? Oeps, laat het me dan vooral weten!)

Waar een goede blog aan moet voldoen

Je moet ingezogen worden in de tekst, wat begint met een pakkende titel. De titel moet je nieuwsgierig maken om meer te weten te komen. Daarnaast is de blog het liefst onderverdeeld in meerdere aansprekende koppen. Het moet gewoon lekker weglezen en professioneel ogen. Een goede blog sprankelt, boeit, maakt je nieuwsgierig en laat je verlangen. Alleen deze zin klinkt al aantrekkelijk, toch?

Publiceer en deel

Blogs schrijf je met regelmaat. Een enkele blog schrijven is leuk, maar heeft niet heel veel effect. Het liefst publiceer je maandelijks of wekelijks een blog. Dat houd je site levend. Google houdt ook erg van levende sites. Hou voor het publiceren een vaste dag aan. Mensen zijn nou eenmaal gewoontedieren. Deel de blogs via nieuwsbrieven, groepsmails en/of de sociale media.

Hou kostbare tijd en geld over door een tekstschrijver in te huren

Ga je voor kwaliteit in plaats van kwantiteit? Dan huur je een tekstschrijver in. Een goede tekstschrijver weet jouw eisen en wensen snel te vertalen in een pakkende tekst. Het voorkomt dat je veel energie en moeite gaat steken in een blog waarmee je kostbare tijd verspilt. Tekstschrijvers leveren doorgaans supersnel de gevraagde tekst aan. De tijd die je hier zelf mee bespaart kun je besteden aan andere werkzaamheden. Of je gaat gewoon eens lekker een tijdje uit het raam turen met een goede kop koffie. Wist je dat de beste ideeën in rust ontstaan? ;)

 

Blogs schrijven vind ik het leukste dat er is. Ik vind het een uitdaging om de gewenste stijl te pakken te krijgen. Van een zakelijke schrijfstijl tot een vlotte en hippe tekst, ik vind het allemaal even tof om te doen. Blogs van ca 500 woorden schrijf ik al voor je vanaf 0,04 cent per woord. Neem gerust eens vrijblijvend contact op voor meer informatie of voor een persoonlijke kennismaking. Mail mij via dommerholtesther@gmail.com